سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه معلم

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آگهی در اینترنت

آگهی

یک نوع از سایت(پورتال)های رایج شده در ایران سایت های آگهی می باشد و جالب اینکه عمر اکثریت این سایتها یک تا دوسال است(از روی whois دامنه این سایتها میتوان این قضیه را بررسی کرد) ارسال آگهیبرای وسایل ارتباط جمعی بویژه مطبوعات  از قبل وجود داشته است اما آگهی در اینترنت پدیده جدید محسوب میشود

کلمه‌آگهی در دایره لغات ‌ فارسی‌ مترادف‌ خبر و اطلاع‌ ، دانش‌ و شناخت‌ ، شهرت‌ ومعروفیت‌ ، حدیث‌ و روایت‌ معنی شده است

آگهی

در این‌ گفتار‌ خلاصه اینکه قصد داریم بگوییم  آگهی همان وسیله‌ ای‌ است‌ که‌  در گذشته نه چندان نزدیک ‌ یعنی‌سالهای ابتدایی ‌ فعالیت‌ فرهنگستان‌ ایران‌   در  سال ‌ ???? معرفی شده


در   تعریف آگهی (فرهنگستان فارسی) آمده‌ :

آگهی اعلان‌ هر مطلب‌ مهمی‌ است‌ که‌ جهت‌ اشتهار و اطلاع‌ عموم‌ مردم‌ برپارچه‌ هاو کاغذنوشته‌ و در گذرگاههای‌ عامه‌ بچسبانند و یا در روزنامه‌ ها بنویسند .

و در فرهنگ‌ معین‌ در مورد آگهی‌ می‌ خوانیم‌ :

آگهی

آگهی‌ خبری‌ است‌ که‌ از جانب‌ فردی‌ یا مؤسسه‌ ای‌ در روزنامه‌ و مجلات‌ و رادیو وتلویزیون‌ انتشار یابد و آن‌ غالباً جنبه‌ تبلیغاتی‌ دارد .


در این مورد که ‌ آگهی‌  یک  خبر نیست‌ تردید نباید کرد‌ چونکه خبر از دید  ارباب خبر و‌ جامعه ‌روزنامه‌ نگاری‌ اعلام‌ و بیان‌ وقایع‌ جالب‌ زندگی‌ اجتماعی‌ و نقل‌ عقاید و افکار عمومی است و

آگهی

‌ در خارج‌ از دایره‌ این‌ تعریف‌ قرار می‌ گیرد چون‌ اعلان‌  بر خلاف  آگهی نه‌ واقعه‌ جالبی‌ است ‌که‌ قابل توجه‌ همگان‌ باشد و نه‌ اینکه ‌ در قلمرو نقل‌ عقاید و افکار عمومی‌محسوب‌ می شود‌ .
تا اینجا معلوم‌ شد که‌  آگهیآگهی‌ وسیله‌ ای‌ است‌ که‌ پیامگزار به‌ یاری‌ آن‌ در ازای‌ پرداخت‌ هزینه‌ ای‌ مقصود خودرا از راههای‌ ارتباطی‌ به‌ اطلاع‌ گیرندگان‌ پیام‌ می‌ رساند .»

آگهیی   رپورتاژ یا گزارش


هر گاه‌ واقعه‌ ای‌ به‌  ‌ ساده‌ ترین شکل و بدون‌ نیاز به آب و تاب دادن ‌ به‌ اطلاع‌ مردم‌ برسد آن‌ را خبر گویند و اگر همین‌ خبر آگهی می‌ گویند تهیه‌ و تنظیم‌ گزارش  از کارهای‌ خاص‌ خبرنگارانن‌ وگزارش‌ نویسان‌ مطبوعات‌ و دیگر وسایل‌ ارتباط‌ جمعی‌ است‌ اما مسئولان‌ روابط‌ عمومی‌ هم‌ در مواقع‌ مقتضی‌ می‌ توانند به‌ جای‌ خبر کوتاه‌ و ساده‌ به‌ تهیه‌ و تنظیم‌ گزارش‌ مطبوعاتی‌ دست‌ بزنند و خبرآگهی‌ منظور تنظیم‌ کنندگان‌ شناساندن‌ یک‌ مؤسسه‌ یا عرضه‌ کالادر لباس‌ خبر است‌ پس‌ باید در درجه‌ اول‌ طوری‌ تنظیم‌ شود که‌ مردم‌ آن‌ را یک‌ خبرعادی‌ تلقی‌ کنند نه‌ تبلیغات‌ و آگهی‌ ، بنابراین‌ در انتخاب‌ عناوین‌ باید دقت‌ کافی‌ مبذول‌گردد تا جایی‌ که‌ ممکن‌ است‌ عنوانها به‌ تیترهای‌ خبری‌ نزدیکتر شود .
? در تنظیم‌ متن‌ گزارش‌ آگهی‌ باید دو نکته‌ کاملاً رعایت‌ شود :
? ـ  آگهی‌‌  نباید بزرگتر از واقعه‌ به‌ مردم‌ عرضه‌ شود زیرا ممکن‌ است‌ صورت‌ آگهی‌ صرف‌پیدا کند و تأثیر لازم‌ را بجای‌ نگذارد.

? ـ آگهی‌  نباید در متن‌ طوری‌ گنجانده‌ شود که‌ تحت‌ الشعاع‌ آگهی‌ ‌ دیگر قرار گیرد و جلب‌توجه‌ نکند .
بعد از تهیه‌ و تنظیم‌ گزارش‌ آگهی‌ مسئله‌ انتخاب‌ وسیله‌ نشر مهم‌ است‌ از آنجا که‌ وسایل‌نشر در اجتماع‌ فراوانند و همه‌ به‌ یک‌ اندازه‌ از تمام‌ آنها استفاده‌ نمی‌ کنند گروهی‌ ازمردم‌ بیشتر با مطبوعات‌ سر وکار دارند و عده‌ ای‌ منحصراً از رادیو استفاده‌ می‌ کنند وبعضی‌ از طبقات‌ تلویزیون‌ را بر دیگر وسایل‌ ارتباط‌ ترجیح‌ می‌ دهند بنابراین‌ انتخاب‌وسیله‌ نشر برای‌ دادن‌ گزارش‌ آگهی‌ احتیاج‌ به‌ وقت‌ و مطالعه‌ زیاد دارد .یک سایت آگهی ‌ در درجه‌ اول‌ باید خصوصیات‌ تمام‌ وسایل‌ نشر را بداند و ازارزش‌ و عمق‌ تأثیر هر یک‌ بخوبی‌ آگاه‌ باشد و سپس‌ در باره‌ اینکه‌ مثلاً کدام‌ دسته‌ ازمردم‌ بیشتر روزنامه‌ می‌ خوانند و یا چه‌ طبقه‌ ای‌ اغلب‌ با رادیو سروکار دارند اطلاعات‌دقیقی‌ کسب‌ کند و پس‌ از کسب‌ این‌ اطلاعات‌ تشخیص‌ دهد که‌ موضوع‌ مورد نظر چگونه میتواند علاقمندان هر قشر را از وسایل‌ نشر را این بار در اینترنت جذب نماید  تا  بهتر  و مفید واقع‌  شود .بعد از تهیه‌ و تنظیم‌ گزارش‌ آگهی‌    مطلب‌ آگهی  را به‌ بهترین شکل بر روی صفحات اینترنت‌  فرستاده شود و تشخیص‌ درست  اینکه‌ مطلب‌ تهیه‌ شده‌ در کدام‌ صفحه‌ و ستون‌ از سایت ‌ آورده‌ شود، نتیجه‌ بهتری‌ می‌ دهد و یا در ر  چه زمانهایی ‌ بر روی وب منتشر ‌ شود تا بیننده‌ بیشتری‌ پیدا  ‌ کند وقتی‌ مکان صفحه  و  زمان‌ انتشار را با دقت ‌تعیین‌ کردیم آنگاه‌ در زمان مشخص شده ‌ مطلب‌ آماده‌ می شود‌ تا  در صفحه  مقرر منتشر شود

آگهی ,چند نکته‌ در باره‌ تهیه‌ وتنظیم‌

? ـ در هر آگهی‌ باید نخست‌ مشخص‌ شود که‌ مخاطبآگهیی‌ کیست‌ به‌ عبارت‌ دیگر مشخص‌کردن‌ نوع‌ آگهی‌ مثلاً نوشتن‌ آگهی‌ مناقصه‌ ،اآگهی‌ مزایده‌ ،آگهی‌ استخدام‌ و جز آن‌سبب‌ می‌ شود که‌ گروههای‌ ذینفع‌ آگهی‌ های‌ مربوط‌ به‌ خود را آسانتر و زودتر پیدا کنندو بخوانند.
? ـ گاهی‌ برای‌ اینکه‌ نظر مخاطبان‌ را بیشتر به‌ متن‌ آگهی‌ متوجه‌ کنند گروههای‌ موردنظر را نیــز در بالای‌ آگهی‌ مشخص‌ می‌ سازند مثــلاً می‌ نویسنــد « قــابل‌ توجــه‌فارغ‌ التحصیلان‌ مراکز تربیت‌ معلم‌ مازندران‌ »
? ـ متن‌ آگهی‌ باید متناسب‌ با موضوع‌ آن‌ باشد و جملات‌ و عبارات‌ به‌ مقتضای‌ حال‌ ومقال‌ برگزیده‌ شود .
? ـ مهمترین‌ اصل‌ در تنظیم‌ آگهی‌ آن‌ است‌ که‌ پیام‌ روشن‌ و رسا باشد به‌ نحوی‌ که‌ برای‌گیرندگان‌ آن‌ هیچگونه‌ ابهام‌ و اشکالی‌ ایجاد نکند .
? ـ در نوشتن‌ آگهی‌ کلمات‌ نقش‌ مؤثری‌ ایفاء می‌ کنند باید در نحوه‌ بکارگرفتن‌ کلمه‌ وجمله‌ بندی‌ صحیح‌ و مربوط‌ ساختن‌ آنها به‌ یکدیگر و بخصوص‌ مفاهیم‌ عبارات‌ اهتمام‌کامل‌ مبذول‌ داشت‌ تا مخاطبان آگهی‌ بتوانند بسهولت‌ و بدون‌ هیچگونه‌ اشکالی‌ منظورپیامگزار را در یابند.
? ـ نکته‌ قالب‌ توجه‌ در تنظیم‌ آگهی‌، مشخص‌ کردن‌ پیام‌ دهنده‌ و مقام‌ مسئولی‌ است‌ که‌اقدام‌ به‌ نشر آگهی‌ می‌ کند .